A-18

Sekce:   Home >> Letadla >> A-18

Stíhačka A - 18

Na začátku 20. let vypsalo ministerstvo národní obrany (MNO) soutěž na nový stíhací letoun. Firma Aero reagovala relativně malým dvouplošníkem s rozpětím necelých osmi metrů. Prototyp zalétávaný v roce 1923 vykazoval výborné letové vlastnosti a tak (MNO) dalo souhlas k sériové výrobě. O rok později začaly první stroje přicházet k útvarům. Nové aerovky byly pro naše stíhací piloty oživeném. Navíc se díky maximální rychlosti 229 km/h řadily k nejrychlejším letounům své doby. Naši piloti je využívali i jako soutěžní stroje rychlostních závodů, které byly ve dvacátých letech minulého století velmi populární. Dokonce vznikly dva speciální závodní stroje, Aero A-18B a A-18C. Dvouplošníka A-18 (vojenské i závodní verze) si můžeme prohlédnout v expozici leeckého muzea v Praze - Kbelích Aero A-18 byl jednomotorový jednomístný vzpěrový dvouplošník. Měl rozpětí 7,6 m, délku 5,9 m, pohonnou jednotku tvořil řadový motorBMW IIIa o výkonu 185kW s dvoulistovou dřevěnou vrtulí. Jak jsme si již řekli, maximální rychlost byla 229 km-h, dostup 9000 m a dolet 400 km.

Václav Šorel

Model je zpracován v měřítku 1: 32

Křídla i trup jsou plné.

Rozměry: Rozpětí 15 cm Délka 13 cm výška 5 cm

Cena modelu: 2 000.- kč